Levensstijl



image_80
Ons lichaam heeft brandstof of energie nodig om te kunnen functioneren. Hoeveel energie we per dag nodig hebben verschilt per persoon. Onze energiebehoefte is onder andere afhankelijk van geslacht, leeftijd en gewicht. Maar ook de lichamelijke arbeid die we verrichten tijdens ons werk of sporten is van invloed op de hoeveelheid energie die we dagelijks nodig hebben om goed te kunnen functioneren. Zo zal de energiebehoefte tijdens een zwangerschap of in de herstelfase na een ziekte er anders uitzien dan bij een atleet die vlak voor een wedstrijd zit.

De hoeveelheid energie wordt uitgedrukt in kilocalorieën (Kcal) of in kilojoules (Kjl). In het dagelijks gebruik spreken we meestal van calorieën. Dat mannen over het algemeen meer calorieën per dag nodig hebben dan vrouwen komt omdat mannen bij vergelijkbare inspanning meer energie verbruiken dan vrouwen. Op latere leeftijd neemt de energiebehoefte bij zowel mannen als vrouwen af.

Voor ons lichaam maakt het niet uit uit welke voedingsstoffen de calorieën komen. Elke calorie is er immers 1. Het is wel belangrijk gevarieerd te eten zodat u van alle voedingsstoffen een minimale hoeveelheid binnenkrijgt. Het lichaam heeft voedingsstoffen nodig zoals koolhydraten, eiwitten en vetten. Wees matig met alcoholhoudende dranken. Zij leveren veel energie, maar geen waardevolle voedingsstoffen. Er zit wel veel verschil in de hoeveelheid calorieën die door de diverse voedingsstoffen wordt geleverd.

  • 1 gram koolhydraten levert 4 kilocalorieën
  • 1 gram eiwit levert 4 kilocalorieën
  • 1 gram alcohol levert 7 kilocalorieën
  • 1 gram vet levert 9 kilocalorieën

Producten met veel eiwit zijn onder andere:

  • melk, melkproducten, kaas
  • vlees, vleeswaren, vis, kip, ei
  • peulvruchten, sojaproducten

Wij raden u aan om zoveel mogelijk van deze producten te gebruiken.

Kies bij voorkeur de magere varianten van deze producten.

Producten waar veel vet in voorkomt zijn onder andere:

  • roomboter, margarine, olie
  • vette vleessoorten, volvette kaas, worst, pate
  • volle melkproducten, milkshakes, ijs, slagroom
  • vette vissoorten zoals haring, paling, makreel
  • koek, gebak, cake, chocolade
  • chips, noten, kant-en-klaar salades

Wij raden u aan om deze producten zo min mogelijk te gebruiken.

De energiebalans

Wanneer we precies genoeg voedingsstoffen opnemen om goed te kunnen functioneren, is er sprake van een normale energiebalans. Met andere woorden, de balans is in evenwicht. Wanneer we meer voedingsstoffen opnemen dan we eigenlijk nodig hebben is er sprake van een onjuiste energiebalans. Het teveel aan opgenomen energie wordt in het lichaam opgenomen en opgeslagen als vet.

Zowel mannen als vrouwen hebben een zekere hoeveelheid vet nodig om ons lichaam te beschermen. Zonder vet zouden we niet overleven. Het vetweefsel:

  • beschermt het lichaam tegen afkoeling
  • beschermt onze inwendige organen zodat ze een stootje kunnen verdragen
  • produceert diverse hormonen.


image_82
Mensen met (extreem) overgewicht gaan over het algemeen niet graag nieuwe kleding kopen. Het is natuurlijk moeilijk om telkens geconfronteerd te worden met kleding die niet past of weer een maat groter te moeten hebben. Sommigen durven daarom geen nieuwe kleding te kopen.

De veranderingen aan het lichaam na de ingreep zijn enorm. U zult merken, naast het belangrijke feit dat uw gezondheid met sprongen vooruit gaat, dat u weer steeds meer kleding gaat passen. En dat is goed voor uw zelfvertrouwen.

Waarschijnlijk bent u in de eerste maanden na uw operatie nog geneigd om te grote kleding te kopen. Het beeld dat u van uzelf hebt komt niet meer overeen met uw daadwerkelijke verschijning. Dat heeft tijd nodig. Wanneer u went aan u nieuwe lichaam zal ook het kopen van nieuwe kleding beter gaan. U krijgt er vast weer plezier in om te gaan winkelen!


image_84
Een chirurgische ingreep ondergaan om extreem overgewicht aan te pakken is een ingrijpende gebeurtenis. Niet iedereen komt in aanmerking voor de operatie; uw BMI en daarbij eventuele comorbiditeiten als diabetes of een hoge bloeddruk zijn hiervoor bepalend.

Vaak wordt de beslissing om tot operatie over te gaan genomen na jarenlang allerlei diëten geprobeerd te hebben. Er wordt wel (veel) gewicht verloren, maar helaas zonder blijvend resultaat. Hoewel u met een operatie veel gewicht zult verliezen, blijft een gedragsverandering bepalend voor het succes van de operatie op lange termijn. U zult uw eetgewoontes moeten aanpassen: u zult minder moeten eten, anders moeten eten en vaker op de dag moeten eten. Maar ook bewust uw eten kauwen en voedingssupplementen slikken. En dat uw leven lang.

Bent u een emotie-eter?

Ook al vraagt uw lichaam na de operatie minder om eten, uw emoties blijven. U zult een andere manier moeten vinden om daarmee om te gaan. Dat betekent dat u afleiding zult moeten opzoeken, bijvoorbeeld in de vorm van sporten. Bedenk dat uw overgewicht niet zomaar is ontstaan. Het is ook belangrijk eventueel achterliggende problemen aan te pakken.

Dit zijn misschien enkele minder leuke gevolgen van de operatie die u heeft of wilt ondergaan. Maar mensen met (extreem) overgewicht gaan letterlijk gebukt onder hun zwaarlijvigheid. Dat uit zich in fysieke beperkingen, zoals het niet kunnen strikken van hun veters of moeilijk de trap op komen. Geen nieuwe kleding durven kopen of moeite hebben zich in het openbaar te vertonen. Sommige mensen voelen zich daardoor eenzaam, depressief en raken vervolgens in een sociaal isolement.

Vaak werkt de ingreep vooral positief. Na de operatie verliest u snel veel gewicht en u voelt zich al snel veel gezonder. De meeste mensen krijgen na veel gewichtsverlies een beter gevoel over zichzelf. Ze voelen zich fitter, bewegen veel meer en krijgen meer zelfvertrouwen. De kwaliteit van leven verbetert door verbetering van de gezondheid.

Overweegt u een operatie of heeft u een operatie ondergaan een heeft u er behoefte aan om met onze mental coach te praten? Bel ons gerust voor een afspraak. Of maak online een afspraak.


image_557
Voor een behandelmethode vinden altijd een voorlichtingsbijeenkomst, een intake en een screening plaats. Na de operatie volgt de nazorg. Het volgen van het nazorgprogramma is niet vrijblijvend. Het is noodzakelijk om de operatie ook daadwerkelijk tot een succes te maken. Ook als u elders een operatie heeft ondergaan, kan RA Medical u opnemen in het nazorgprogramma.

Wij zijn gespecialiseerd in de begeleiding voor, tijdens en na de behandelingen en operaties. Ook voeren we aanvullende medische ingrepen uit. Jaarlijks zijn er in ons centrum meer dan 6.000 consulten.

Heeft u behoefte aan ondersteuning, neem dan contact met ons op. Bent u zich aan het oriënteren op de mogelijkheid van een ingreep of heeft u een ingreep ondergaan? Ons gespecialiseerde team staat graag voor u klaar.

Wist u dat..

Behandelingen vaak door uw zorgverzekeraar vergoed worden?
Wij alleen samenwerken met erkende ziekenhuizen?
Wacht 30-45 minuten met drinken na een maaltijd
RA Medical staat voor kwalitatief hoogstaande medische zorg?

Basisregels voor het eten

  • Eet rustig en kauw minstens 10-15x per hap
  • Eten en drinken gescheiden houden
  • Wacht 30-45 minuten met drinken na een maaltijd
  • Stop direct met eten zodra u een vol gevoel heeft
  • Gebruik dagelijks een multi-vitamine (bij RA Medical verkrijgbaar)
  • Gebruik dagelijks voldoende vocht
  • Vermijd koolzuurhoudende dranken
  • Eet gezond, gebruik weinig vet en geen of weinig (toegevoegde) suikers

Belangrijke factoren tempo gewichtsverlies

  • Operatietechniek of type maagband
  • Geslacht
  • Leeftijd
  • Eetpatroon voor en na de operatie
  • Hormoonhuishouding
  • Lichaamsbeweging
  • Complicaties tijdens of na de operatie