Leefstijl na operatie

Tips voor een betere gezondheid

Ons lichaam heeft brandstof of energie nodig om te kunnen functioneren. Hoeveel energie we per dag nodig hebben verschilt per persoon. Onze energiebehoefte is onder andere afhankelijk van geslacht, leeftijd en gewicht. Maar ook de lichamelijke inspanning die we verrichten tijdens ons werk of sporten, is van invloed op de hoeveelheid energie die we dagelijks nodig hebben om goed te functioneren. Zo zal de energiebehoefte tijdens een zwangerschap of in de herstelfase na een ziekte er anders uitzien dan bij een atleet die vlak voor een wedstrijd zit.

Je energiebehoefte

De hoeveelheid energie wordt uitgedrukt in kilocalorieën (kcal) of in kilojoules (kJ). In het dagelijks gebruik spreken we meestal van calorieën. Dat mannen over het algemeen meer calorieën per dag nodig hebben dan vrouwen komt omdat mannen bij vergelijkbare inspanning meer energie verbruiken dan vrouwen. Op latere leeftijd neemt de energiebehoefte bij zowel mannen als vrouwen af.

Gevarieerd eten

Uit welke voedingsstoffen de calorieën komen, maakt voor ons lichaam niets uit. Elke calorie is er immers 1. Het is wel belangrijk gevarieerd te eten zodat je van alle voedingsstoffen een minimale hoeveelheid binnenkrijgt. Het lichaam heeft voedingsstoffen nodig zoals koolhydraten, eiwitten en vetten. Wees matig met alcoholhoudende dranken. Zij leveren veel energie, maar geen waardevolle voedingsstoffen.

Calorieën, eiwit en vet per voedingsstof

Er zit veel verschil in de hoeveelheid calorieën die door de diverse voedingsstoffen wordt geleverd.

  • 1 gram koolhydraten levert 4 kilocalorieën
  • 1 gram eiwit levert 4 kilocalorieën
  • 1 gram alcohol levert 7 kilocalorieën
  • 1 gram vet levert 9 kilocalorieën

Producten met veel eiwit:

  • Melk, melkproducten, kaas
  • Vlees, vleeswaren, vis, kip, ei
  • Peulvruchten, sojaproducten
    Wij raden je aan om zoveel mogelijk van deze producten te gebruiken.
    Kies bij voorkeur de magere varianten van deze producten.

Producten met veel vet:

  • Roomboter, margarine, olie
  • Vette vleessoorten, volvette kaas, worst, pate
  • Volle melkproducten, milkshakes, ijs, slagroom
  • Vette vissoorten zoals haring, paling, makreel
  • Koek, gebak, cake, chocolade
  • Chips, noten, kant-en-klaar salades
    Wij raden je aan om deze producten zo min mogelijk te gebruiken.

De energiebalans

Wanneer we precies genoeg voedingsstoffen opnemen om goed te kunnen functioneren, is er sprake van een normale energiebalans. Met andere woorden, de balans is in evenwicht. Nemen we meer voedingsstoffen op dan we eigenlijk nodig hebben, dan is er een onjuiste energiebalans. Het teveel aan opgenomen energie wordt in het lichaam opgenomen en opgeslagen als vet. Zowel mannen als vrouwen hebben een zekere hoeveelheid vet nodig om het lichaam te beschermen. Zonder vet zouden we niet overleven. Het vetweefsel:

  • Beschermt het lichaam tegen afkoeling
  • Beschermt onze inwendige organen zodat ze tegen een stootje kunnen
  • Produceert diverse hormonen

Basisregels voor het eten

  • Eet rustig en kauw minstens 10-15 keer per hap
  • Eten en drinken gescheiden houden
  • Wacht 30-45 minuten met drinken na een maaltijd
  • Stop direct met eten zodra je een vol gevoel hebt
  • Gebruik dagelijks een multi-vitamine (bij RA-Medical verkrijgbaar)
  • Gebruik dagelijks voldoende vocht
  • Vermijd koolzuurhoudende dranken
    Eet gezond, gebruik weinig vet en geen of weinig (toegevoegde) suikers.

Ben je een emotie-eter?

Ook al vraagt je lichaam na de operatie minder om eten, je emoties blijven. Je zult een andere manier moeten vinden om daarmee om te gaan. Dat betekent dat je afleiding zult moeten zoeken, bijvoorbeeld in de vorm van sporten. Bedenk dat je overgewicht niet zomaar is ontstaan. Het is ook belangrijk eventueel achterliggende problemen aan te pakken.

Negatieve emoties

Dit zijn misschien enkele minder leuke gevolgen van de operatie die je hebt of wilt ondergaan. Maar mensen met (extreem) overgewicht gaan letterlijk gebukt onder hun zwaarlijvigheid. Dat uit zich in fysieke beperkingen, zoals het niet kunnen strikken van hun veters of moeilijk de trap op komen. Geen nieuwe kleding durven kopen of moeite hebben zich in het openbaar te vertonen. Sommige mensen voelen zich daardoor eenzaam, depressief en raken vervolgens in een sociaal isolement.

Betere levenskwaliteit

Vaak werkt de ingreep vooral positief. Na de operatie verlies je snel veel gewicht en je voelt je al snel veel gezonder. De meeste mensen krijgen na veel gewichtsverlies een beter gevoel over zichzelf. Ze voelen zich fitter, bewegen veel meer en krijgen meer zelfvertrouwen. De kwaliteit van leven verbetert door verbetering van de gezondheid.

Hoe kleed ik mij?

Mensen met (extreem) overgewicht gaan over het algemeen niet graag nieuwe kleding kopen. Het is natuurlijk moeilijk om telkens geconfronteerd te worden met kleding die niet past of als je een maat groter moet hebben. Sommigen durven daarom geen nieuwe kleding te kopen.

Kleding passen

De veranderingen aan het lichaam na de ingreep zijn enorm. Je zult merken dat, naast het belangrijke feit dat je gezondheid met sprongen vooruit gaat, je weer steeds meer kleding gaat passen. En dat is goed voor je zelfvertrouwen.

Winkelplezier

Waarschijnlijk ben je in de eerste maanden na je operatie nog geneigd om te grote kleding te kopen. Het beeld dat je van jezelf hebt komt niet meer overeen met je daadwerkelijke verschijning. Dat heeft tijd nodig. Wanneer je went aan je nieuwe lichaam, zal ook het kopen van nieuwe kleding beter gaan. Je krijgt er vast weer plezier in om te gaan winkelen!

Vraag een nazorggesprek aan

Meld je aan voor een intakegesprek